torsdag 28. februar 2013

12 NRK-dokumentarer

Her finner du 12 fullstendige dokumentarer som kan streames fra NRK.


Ibsens dramatiske kvinner (Fru Helene Alving, Fruen fra havet, Rita, Nora, Rebekka West og Hedda Gabler.)

Guddommelig galskap - Knut Hamsun. Dokumentar i tre deler. 

Bjørnson - europeeren. Dokumentar i tre deler.

Jeg skal bruke filmen om Nora i morgen og muligens utdrag fra Hamsun-dokumentaren senere i år.

tirsdag 26. februar 2013

Crash Course

En av mine favorittkanaler på YouTube er Crash Course!

Her finner du videoer for emnene/fagfeltene verdenshistorie, biologi, litteratur, økologi, kjemi og amerikansk historie.

Hver video er omlag ti minutter lang og gir en innføring i et avgrenset tema. Jeg har bare rukket å bruke denne i forbindelse med den industrielle revolusjon i nyere historie, men har sett meg ut en ny en til historietimene neste uke.

Det går fint an å bruke vidoene som introduksjon til et tema, men da kanskje helst i grupper som er sterke i engelsk. Som repetisjon vil de nok kunne brukes uavhengig av språkferdigheter. Jeg liker kombinasjonen av filmklipp, grafikk/animasjoner og humor i fremstillingen av fagstoffet.

tirsdag 12. februar 2013

Quiz-verktøy



I går lagde elevene mine quizer til fagstoffet vi holder på med i historie. De delte lenkene til quizene med meg, og jeg la dem ut samlet i et dokument. I dag tok elvene (og jeg) hverandres quizer.

Det finnes en del nettsteder hvor man kan lage quizer. De fleste av elevene mine brukte Testmoz til denne oppgaven. En fordel med Testmoz er at siden ikke krever registrering. Da kommer elevene fortere i gang og slipper bruke sine private e-postadresser til å registere seg. Verktøyet har fire ulike spørsmålstyper og gir automatisk tilbakemelding om poengsum og riktige/gale svar.



søndag 10. februar 2013

Clip Art ETC


Rose maidenHos Clip Art ETC, som University of South Florida står bak, finner du nærmere 70 000 illustrasjoner til gratis bruk i undervisningsøyemed. Lærere og elever kan bruke inntil 50 i ett enkelt undervisningmateriell/prosjekt. Jeg har brukt grafikk herfra ukentlig siden jeg fant nettstedet.

Egner seg best når du ikke trenger moderne grafikk og vil ha et "klassisk" uttrykk. Utvalget består hovedsaklig av tegninger fra 1800-tallet og tidlig 1900-tall.

Hvert bilde finnes i ulike størrelser og du finner opplysningene du trenger for komplett kildehenvisning (kunstner/opphav, trykksak og utgivelsesår) dersom du trenger dette.

torsdag 7. februar 2013

The History of English in 10 Minutes

Jeg brukte denne videoen i engelsk (Vg1) i dag. Dette er ti små videoklipp om det engelske språkets historie satt sammen til ett. Denne er fin som introduksjon eller repetisjon for videregåendeelever eller flinke ungdomsskoleelever. Det går veldig fort, så en oppsummering fra læreren er nok nødvendig. Mine elever gikk sammen i smågrupper og oppsummerte innholdet etter de hadde sett filmen, så gikk jeg gjennom hovedpunktene på tavla etterpå.

onsdag 6. februar 2013

Historiske kart

Europe illustrating the Wars of the French Revolution and Napoleon's Wars


Hos Maps ETC finner du 5000 historiske kart. Få av dem er nyere enn 1920-tallet. Fordelen med denne siden er at du finner et kart for det aller meste du finner i historie- og engelskpensum fram til denne perioden. Noe som kan være en ulempe for elevene er at mange av kartene er svært detaljerte, men det gjelder slettes ikke alle kart. Galleriet er så omfattende at søk-funksjonen antakelig vil nødvendig for å kjapt finne det du leter etter.

Elever og lærere kan bruke inntil 25 kart i hvert skolerelaterte materiell/prosjekt så lenge referanse til nettsiden oppgis.

tirsdag 5. februar 2013

Halvt kryssord

I går tipset jeg om muligheten til å generere egne kryssord. En alternativ oppgave til å løse tradisjonelle kryssord er at elevene jobber i par og får hver sitt halve kryssord (uten hintene) utlevert. Jeg tror det er mest språklærere som bruker denne varianten siden den egner seg til å jobbe med vokabular, men den egner seg fint til begrepstrening i alle fag.

Forberedelse: Lag et kryssord til fagstoffet, eller bruk et du allerede har liggende. Fyll ut halvparten av ordene i hvert av dem. Det går fort å gjøre dette for hånd.

Gjennomføring: Elevene må sitte vendt mot hverandre og ikke vise hverandre kryssordene. Elev A oppgir hvilket nummer hun starter med (samt loddrett/vannrett) og gir elev B en definisjon eller forklaring av ordet som står i sitt eget kryssord. Dersom elev B ikke gjetter riktig svar på bakgrunn av dette, må elev A utdype definisjonen sin. Så skifter de tur.

En annen variant som er vanskeligere og mer tidkrevende er at elev A ikke gir en definisjon på ordet, men bare svarer på ja/nei-spørsmål til elev B finner fram til korrekt svar. Denne varianten egner seg helt klart best når ordene i kryssordet har en tematisk sammenheng. Her er det også lurt om læreren gir noen eksempel på spørsmål som kan stilles.




mandag 4. februar 2013

Kryssord-generator



Med et lite program fra Hot Potatoes går det relativt kjapt å lage kryssord tilpasset fagstoffet men holder på med.

En guide til hvordan man lager kryssordene finnes på engelsk her, fra s. 21 i dette dokumentet.

Man kan enten skrive ut kryssordet, eller lagre som fil og laste opp til læringsplattformen. Da blir kryssordet interaktivt og elevene klikker på numrene for å få opp hintene og kunne skrive inn løsningsord. Som standard har man en "hint"-knapp som man kan klikke på for å få opp noen bokstaver i løsningsordet. Jeg anbefaler å slå av muligheten for å få hint siden det blir litt for lettvint å bare klikke for hint når man står fast i stedet for å finne svarene ved å spørre medelever eller finne fram til svare fra lærestoffet. Det gjøres ved å klikke Options -> Configure output og hake vekk "Include 'Hint'-button".

Programmet har en svakhet; jeg har ikke fått til å legge inn mellomrom i oppdelte ord. I slike tilfeller har jeg brukt understrek i stedet for mellomrom.

Jeg foretrekker selv å skrive kryssordene ut på papir og gjerne la elevene løse det i par. Rutenettet kan bli rart på utskriften fra enkelte nettlesere, så det hender at jeg må ta skjermdump (print screen) og skrive ut kryssordet som bilde.

I eksemplet er kryssordet laget til ei novelle fra engelskboka. Ordene er en blanding av gloser elevene skulle pugge til timen og navn på karakterer, steder og sentrale elementer i teksten. Som individuell oppgave kan denne godt gis som leksesjekk/alternativ gloseprøve.

fredag 1. februar 2013

Kortfilmen "Paperman"

Den nydelige kortfilmen Paperman (2012) fra Disney brukte jeg i engelskgruppa mi (Vg1) i dag. Disney la fullversjonen ut på Youtube for et par dager siden.

Jeg er ikke flink nok til å bruke kortfilmer i undervisninga. Med denne filmen kan man faktisk klare å bruke en hel film, og ikke bare et filmklipp, i en enkelt undervisningstime i norsk eller engelsk, ettersom den bare vare drøye fem minutter. Jeg bruker den nå i forbindelse med at jeg har introdusert begrepene plot, character, setting, theme og moral.

Filmen har ingen dialog i form av ord, så her kan man kanskje fokusere mer på hvordan musikken og lydeffektene bidrar til å underbygge stemningen. Det er også interessant å få elevene til å kommentere hvordan bruken av sort/hvitt fungerer.



torsdag 31. januar 2013

Begrepskonkurranse

Dette er nok for mange en velkjent oppgavetype som passer til alle fag og alle grupper. Denne er populær hos mine elever og gir alltid stort engasjement.

Den går ut på at elevene sitter i grupper og konkurrerer om å definere begrep. Jeg foretrekker grupper på 4-5 elever. En elev starter med å trekke et kort med et begrep på. Uten å vise medelevene hva som står på kortet, skal den som trakk det definere begrepet. Hvis noen klarer å gjette begrepet innen en tidsfrist på for eksempel 30 sekunder, får både eleven som definerte begrepet og eleven som klarte å gjette riktig ett poeng hver. Turen går så videre til neste elev. Ingen får poeng om tiden går ut uten at noen gjettet riktig. Vinneren er den med flest poeng når alle kort er trukket.

Forberedelse: Kortene må selvsagt lages og klippes ut før timen. Legg dem gjerne i en konvolutt - en konvolutt til hver gruppe. På hvert kort står det altså et sentralt begrep (eller sentral person, hendelse eller lignende) tilknyttet dagens tema.

Tips til gjennomføring: Sett gruppene så langt fra hverandre som mulig slik at det blir vanskeligere å snappe opp svar fra andre grupper underveis. Gruppene velger en elev som tar tiden ved hjelp av f. eks. nedtellingsfunksjon på mobiltelefon og en som noterer poengene. Gi gjerne elevene beskjed om at kort ingen klarer gjette skal i en egen bunke. Grupper som blir ferdige før resten kan da bruke ventetiden på å finne definisjoner på disse begrepene.

Underveis setter du deg ned sammen med gruppene. Dette er en fin anledning til å finne ut om klassen henger med. Kanskje jeg ikke har forklart noen av begrepene godt nok, eller at de blander sammen ulike begrep - eller kanskje de ikke møter forberedt? Dette vil vises godt underveis. Et naturlig etterarbeid blir å ta tak i begrepene mange ikke klarte.

Varianter: "Fantasi"-varianten kjørte jeg i en historietime i høst; temaet var jegersamfunn. I stedet for å definere begrepet med ord, skulle elevene mime begrepet. Her hadde vi ett minutts tidsfrist. Det ene latterbrølet avløste det andre. Denne oppgaven er kanskje ikke å anbefale for grupper som ikke kjenner hverandre litt, man kan da eventuelt ha valget mellom å tegne og å mime.

onsdag 30. januar 2013

Magnetic Poetry

Jeg har brukt "Play"-siden til Magnetic Poetry i en del engelskgrupper som en introduksjon til lyrikk, men siden kan selvsagt også brukes bare for ordleken sin del. Jeg har også et slikt kit med kjøleskapmagneter, men det egner seg best til bruk i veldig små grupper.

Fordeler: Alle får til å lage en eller flere tekster. Siden krever ikke innlogging.

Jeg vil normalt opprette ei innleveringsmappe i læringsplattformen hvor elevene skal laste opp tekstene sine. På siden kan elevene poste diktet sitt på Facebook, eller sende det på e-post. Jeg har i stedet gitt dem beskjed om å ta skjermdump (print screen), lagre som bilde og laste opp dette i læringsplattformen. Obligatorisk presentasjon av teksten synes jeg ikke er en god idé til denne oppgaven ettersom noen lager dikt med personlig innhold eller synes det er flaut å vise fram teksten sin.

Begrep det passer veldig godt å introdusere i forbindelse med denne oppgaven er metaphor og similie.

Onlineverktøy for å lage snakkebobler

I dag brukte klassen min siden Superlame, et onlineverktøy for å lage snakkebobler og tankebobler. De brukte det til fagstoff tilknyttet Norge 1814-1905 og fant bildene selv. Alle presenterte sine produkter, og et utvalg ble hengt opp i klasserommet. Alle produkter ble lastet opp til notatblokka de deler med meg i Evernote.

På plussiden: Verktøyet er enkelt å bruke og krevde heller ikke innlogging. Jeg trengte ikke gjennomgå det før elevene satte i gang. De hjalp også hverandre.

Utfordring: Mange av elevene brukte lang tid på produktet/produktene sine. Jeg er derfor usikker på bredden i det faglige utbyttet kontra tidsbruk.

Neste gang jeg bruker verktøyet tror jeg det blir i sammenheng med et konkret tema, gjerne flere områder som er kontrasterende og som kan defineres, som politiske eller litterære ismer/retninger eller motstandere i en konflikt, og ikke til et bestemt sidetall i boka. Jeg kommer nok også til å, med elevenes tillatelse, rappe noen av produktene deres og legge inn i oppsummeringspresentasjon til neste klasse jeg underviser i temaet.