I dag brukte klassen min siden Superlame, et onlineverktøy for å lage snakkebobler og tankebobler. De brukte det til fagstoff tilknyttet Norge 1814-1905 og fant bildene selv. Alle presenterte sine produkter, og et utvalg ble hengt opp i klasserommet. Alle produkter ble lastet opp til notatblokka de deler med meg i Evernote.
På plussiden: Verktøyet er enkelt å bruke og krevde heller ikke innlogging. Jeg trengte ikke gjennomgå det før elevene satte i gang. De hjalp også hverandre.
Utfordring: Mange av elevene brukte lang tid på produktet/produktene sine. Jeg er derfor usikker på bredden i det faglige utbyttet kontra tidsbruk.
Neste gang jeg bruker verktøyet tror jeg det blir i sammenheng med et konkret tema, gjerne flere områder som er kontrasterende og som kan defineres, som politiske eller litterære ismer/retninger eller motstandere i en konflikt, og ikke til et bestemt sidetall i boka. Jeg kommer nok også til å, med elevenes tillatelse, rappe noen av produktene deres og legge inn i oppsummeringspresentasjon til neste klasse jeg underviser i temaet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar