torsdag 31. januar 2013

Begrepskonkurranse

Dette er nok for mange en velkjent oppgavetype som passer til alle fag og alle grupper. Denne er populær hos mine elever og gir alltid stort engasjement.

Den går ut på at elevene sitter i grupper og konkurrerer om å definere begrep. Jeg foretrekker grupper på 4-5 elever. En elev starter med å trekke et kort med et begrep på. Uten å vise medelevene hva som står på kortet, skal den som trakk det definere begrepet. Hvis noen klarer å gjette begrepet innen en tidsfrist på for eksempel 30 sekunder, får både eleven som definerte begrepet og eleven som klarte å gjette riktig ett poeng hver. Turen går så videre til neste elev. Ingen får poeng om tiden går ut uten at noen gjettet riktig. Vinneren er den med flest poeng når alle kort er trukket.

Forberedelse: Kortene må selvsagt lages og klippes ut før timen. Legg dem gjerne i en konvolutt - en konvolutt til hver gruppe. På hvert kort står det altså et sentralt begrep (eller sentral person, hendelse eller lignende) tilknyttet dagens tema.

Tips til gjennomføring: Sett gruppene så langt fra hverandre som mulig slik at det blir vanskeligere å snappe opp svar fra andre grupper underveis. Gruppene velger en elev som tar tiden ved hjelp av f. eks. nedtellingsfunksjon på mobiltelefon og en som noterer poengene. Gi gjerne elevene beskjed om at kort ingen klarer gjette skal i en egen bunke. Grupper som blir ferdige før resten kan da bruke ventetiden på å finne definisjoner på disse begrepene.

Underveis setter du deg ned sammen med gruppene. Dette er en fin anledning til å finne ut om klassen henger med. Kanskje jeg ikke har forklart noen av begrepene godt nok, eller at de blander sammen ulike begrep - eller kanskje de ikke møter forberedt? Dette vil vises godt underveis. Et naturlig etterarbeid blir å ta tak i begrepene mange ikke klarte.

Varianter: "Fantasi"-varianten kjørte jeg i en historietime i høst; temaet var jegersamfunn. I stedet for å definere begrepet med ord, skulle elevene mime begrepet. Her hadde vi ett minutts tidsfrist. Det ene latterbrølet avløste det andre. Denne oppgaven er kanskje ikke å anbefale for grupper som ikke kjenner hverandre litt, man kan da eventuelt ha valget mellom å tegne og å mime.

onsdag 30. januar 2013

Magnetic Poetry

Jeg har brukt "Play"-siden til Magnetic Poetry i en del engelskgrupper som en introduksjon til lyrikk, men siden kan selvsagt også brukes bare for ordleken sin del. Jeg har også et slikt kit med kjøleskapmagneter, men det egner seg best til bruk i veldig små grupper.

Fordeler: Alle får til å lage en eller flere tekster. Siden krever ikke innlogging.

Jeg vil normalt opprette ei innleveringsmappe i læringsplattformen hvor elevene skal laste opp tekstene sine. På siden kan elevene poste diktet sitt på Facebook, eller sende det på e-post. Jeg har i stedet gitt dem beskjed om å ta skjermdump (print screen), lagre som bilde og laste opp dette i læringsplattformen. Obligatorisk presentasjon av teksten synes jeg ikke er en god idé til denne oppgaven ettersom noen lager dikt med personlig innhold eller synes det er flaut å vise fram teksten sin.

Begrep det passer veldig godt å introdusere i forbindelse med denne oppgaven er metaphor og similie.

Onlineverktøy for å lage snakkebobler

I dag brukte klassen min siden Superlame, et onlineverktøy for å lage snakkebobler og tankebobler. De brukte det til fagstoff tilknyttet Norge 1814-1905 og fant bildene selv. Alle presenterte sine produkter, og et utvalg ble hengt opp i klasserommet. Alle produkter ble lastet opp til notatblokka de deler med meg i Evernote.

På plussiden: Verktøyet er enkelt å bruke og krevde heller ikke innlogging. Jeg trengte ikke gjennomgå det før elevene satte i gang. De hjalp også hverandre.

Utfordring: Mange av elevene brukte lang tid på produktet/produktene sine. Jeg er derfor usikker på bredden i det faglige utbyttet kontra tidsbruk.

Neste gang jeg bruker verktøyet tror jeg det blir i sammenheng med et konkret tema, gjerne flere områder som er kontrasterende og som kan defineres, som politiske eller litterære ismer/retninger eller motstandere i en konflikt, og ikke til et bestemt sidetall i boka. Jeg kommer nok også til å, med elevenes tillatelse, rappe noen av produktene deres og legge inn i oppsummeringspresentasjon til neste klasse jeg underviser i temaet.