I går tipset jeg om muligheten til å generere egne kryssord. En alternativ oppgave til å løse tradisjonelle kryssord er at elevene jobber i par og får hver sitt halve kryssord (uten hintene) utlevert. Jeg tror det er mest språklærere som bruker denne varianten siden den egner seg til å jobbe med vokabular, men den egner seg fint til begrepstrening i alle fag.
Forberedelse: Lag et kryssord til fagstoffet, eller bruk et du allerede
har liggende. Fyll ut halvparten av ordene i hvert av dem. Det går fort å gjøre dette for hånd.
Gjennomføring: Elevene må sitte vendt mot hverandre og ikke vise hverandre kryssordene. Elev A oppgir hvilket nummer hun starter med (samt loddrett/vannrett) og gir elev B en definisjon eller forklaring av ordet som står i sitt eget kryssord. Dersom elev B ikke gjetter riktig svar på bakgrunn av dette, må elev A utdype definisjonen sin. Så skifter de tur.
En annen variant som er vanskeligere og mer tidkrevende er at elev A ikke gir en definisjon på ordet, men bare svarer på ja/nei-spørsmål til elev B finner fram til korrekt svar. Denne varianten egner seg helt klart best når ordene i kryssordet har en tematisk sammenheng. Her er det også lurt om læreren gir noen eksempel på spørsmål som kan stilles.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar